Ældrevenlig telefon

Ældrevenlige telefoner tilbyder tryghed, enkelthed og tilgængelighed for borgeren.

Hvem er tilbuddet til?

  • Borgere, som har svært ved at bruge en almindelig smartphone
  • Borgere, som er faldtruede, men bevæger sig udendørs
  • Borgere, som er hukommelsessvækkede eller har andre problemer med at lokalisere sig selv uden for hjemmet. 

Formålet med tilbuddet

Ældrevenlige telefoner er nemme at betjene, da de har store tydelige taster og en enkel struktur. Telefonerne har ofte høj lydstyrke, så det er nemmere at høre, når de ringer, og hvad der bliver sagt. De findes både som smartphones og simple telefoner med knapper. 

De fleste ældrevenlige telefoner har en nødknap, der kan sende en SMS eller lave et opkald til op til fem pårørende. Nogle telefoner kan også kombineres  med en ekstern nødkaldsknap på et ur eller armbånd. Her behøver borgeren ikke have telefonen på sig for at aktivere nødkaldet - de skal blot trykke på armbåndet eller urets nødkaldsknap for at ringe op via telefonen. Telefonen skal dog være tæt på uret eller armbåndet. 

Praktisk information

  • Borgeren skal selv købe produktet. Der findes forskellige udbydere af ældrevenlige telefoner. Prisen er ca. 199-2.499 kr.

Godt at vide

Du kan som medarbejder finde viden om produktet ved at:

  • Besøge en af læringslejlighederne med eller uden borgeren for at se og afprøve produktet
  • Kontakte din lokale vidensperson for at få mere viden om tryghedsløsninger til borgere. Spørg din leder, hvis du er i tvivl
  • Søge på internettet.

Borgeren kan købe produktet ved at:

  • Søge på internettet
  • Kontakte en elektronikbutik.

Borgeren kan få rådgivning til brug af produktet ved at:

Se video om ældrevenlige telefoner

Video Url