Del position på iPhone og Android

iPhone og Android-telefoner har funktioner, der kan øge trygheden for borgeren. Med nødkald og SOS-funktionen kan borgeren hurtigt kontakte sine pårørende.

Hvem er tilbuddet til?

  • Borgere som er faldtruede, men bevæger sig udendørs.
  • Borgere, som er hukommelsessvækkede eller har andre problemer med at lokalisere sig selv uden for hjemmet.
  • Borgere, som kan anvende en smartphone. Det kræver, at der er tale om en nyere model fra efter 2020.

Formålet med tilbuddet 

Med funktioner som ’Find’ på iPhone og ’Find My Friends’ på Android kan borgeren dele  sin placering med udvalgte pårørende. Det gør det muligt for pårørende at se, hvor borgeren befinder sig, hvis der er behov for hjælp.    

Det er også muligt, at sætte telefonen til at sende en besked til valgte pårørende, hvis borgeren fx går fra en adresse. 

Når man bruger funktionerne, kan borgeren nemt få hjælp og holde kontakten med pårørende, hvilket giver tryghed og praktisk støtte i dagligdagen.  

Det er muligt at tilkøbe andre apps eller andet tilbehør til telefonen, som kan øge trygheden for borgeren yderligere. Det kan for eksempel være en alarm i form af en knap man kan trykke på, som sender en alarm til valgte pårørende. 

På de fleste smartphones er det også muligt at indstille begrænsninger for hvem, der kan ringe til en, så borger undgår opkald fra sælgere eller svindlere.  

Praktisk information

  • Funktionen er præinstalleret i alle smartphones.
  • Borgeren skal selv købe en smartphone. Der findes forskellige udbydere af smartphones og tilbehør dertil. Prisen er ca. 1.000-5.000 kr for en smartphone.

Godt at vide

Du kan som medarbejder finde viden om produktet ved at:

  • Besøge en af læringslejlighederne med eller uden borgeren for at se og afprøve produktet.
  • Kontakte din lokale vidensperson for at få mere viden om tryghedsløsninger til borgere. Spørg din leder, hvis du er i tvivl.
  • Søge på internettet.

Borgeren kan købe produktet ved at:

  • Søge på internettet.
  • Kontakte en elektronikbutik.

Borgeren kan få rådgivning til brug af produktet ved at:

  • Besøge en af læringslejlighederne for at afprøve produktet.
  • Besøge en IT-café, fx hos Ældre Sagen eller på biblioteker.